TAPIS.PL
93-458 Łódź
ul. Wędkarska 5
tel.fax.: (42) 682 42 23



TAPIS.PL dla prasy - Do sauny po relaks i zdrowie

  » Strona główna » Kornelia eXclusive » Klaudia eXclusive » Katarzyna eXclusive » Sauny ogrodowe » SNK.PL  

DO SAUNY
po relaks i zdrowie

Niewielkie pomieszczenie: kilka piętrowo umieszczonych ławek, kominek z rozgrzanymi kamieniami, czerpak z wodą. Wszystko otulone kameralnym oświetleniem. Powietrze bardzo gorące. Leżysz i czujesz, jak z każdą kroplą potu twój organizm się oczyszcza, a zmęczenie gdzieś ulatuje.
Jest ci błogo, przyjemnie...

 

 

Odrobina historii

Sauna ma już 2000 lat. Narodziła się prawdopodobnie w Finlandii (choć niektórzy naukowcy twierdzą, że w Szwecji). W początkowym okresie pełniła rolę schronienia przed mrozami, była mieszkaniem zimowym, do którego Finowie przenosili się wraz z nastaniem chłodów. Ogrzewano je kamieniami, wcześniej trzymanymi w żarze ognisk. Kamienie polewano wodą, a wytwarzana w ten sposób para sprawiała, że silniej odczuwano ciepło. Z czasem saunę zaczęto odwiedzać też z innych powodów - seanse traktowano jako zabieg higieniczny: po osiągnięciu maksymalnego wypocenia, oczyszczano skórę, używając do tego celu np. brzozowych gałązek. Dodano też nowy element: schładzanie ciała zimną wodą lub śniegiem. Wizyta w saunie dostarczała dużo przyjemności. Dość szybko zorientowano się także, że po kąpielach parowych, zwłaszcza branych systematycznie, poprawiało się samopoczucie i kondycja organizmu. Zwyczaj ten stał się więc uzasadnionym rytuałem dnia codziennego i przerodził się w tradycję fińskich domów. Z biegiem lat sauna rozpoczęła swoją ekspansję. Zadomowiła się na stałe nie tylko w całej Europie, ale również na innych kontynentach, we wszystkich cywilizowanych krajach świata. Przetrwała w pierwotnej formie, ale rozwinęły się też różne jej odmiany.

 

Sauna fińska - sucha
Ściany i sufity wyłożone są przyjemną dla zmysłów boazerią. Drewno, w połączeniu z subtelnym oświetleniem, tworzy kameralny nastrój, sprzyjający głębokiemu wyciszeniu. Kominek (kilka rozgrzanych przez piec kamieni) polewa się wodą, dokładnie tak, jak to niegdyś czynili Finowie. Unosząca się para wzmaga odczucie ciepła, choć w pomieszczeniu i tak panuje temperatura oscylująca wokół 100°C. Wilgotność powietrza wynosi od 5 do 20 proc. W pomieszczeniu są również do dyspozycji brzozowe gałązki, pomocne w gruntownym oczyszczaniu ciała.

Jak korzystać z sauny?

porady:
Magdalena Siewiera
z firmy TAPIS.PL

Prawidłowe użytkowanie sauny jest bardzo ważne, ponieważ jedynie wtedy osiągniemy efekty, jakich oczekujemy. Trzeba pamiętać o tym, by zawsze kontrolować wskazania urządzeń pomiarowych - termometru mierzącego temperaturę w pomieszczeniu, higrometru informującego o wilgotności powietrza oraz klepsydry odmierzającej czas naszego pobytu. Kolejne etapy seansu powinny przebiegać w następujący sposób:

  • Przed kąpielą parową należy obowiązkowo dokładnie obmyć ciało pod prysznicem - nie tylko ze względu na higienę własną i innych użytkowników sauny, ale również po to, by usunąć wszelkie resztki kosmetyków. Zablokowałyby one pory skóry i uniemożliwiły ich dokładne oczyszczenie oraz wydalanie potu. Po wyjściu spod prysznica wycieramy się do sucha.
  • W saunie na początku siadamy - zawsze na ręczniku (higiena i temperatura) - na niższych ławkach. Dopiero po krótkiej aklimatyzacji możemy usadowić się na górnych, gdzie - zgodnie z prawami fizyki - panuje wyższa temperatura.
  • W zależności od samopoczucia, spędzamy w saunie od 5 do 15 minut lub - jak radzą inni - do momentu wystąpienia pierwszych potów.
  • Za godnym przykładem Finów, schładzamy ciało. Najczęściej robimy to pod prysznicem, wykorzystując lodowaty strumień wody. Jeśli są do tego warunki, możemy uatrakcyjnić seans, schładzając się śniegiem.
  • Teraz kolej na drugą turę rozgrzewania ciała, która powinna trwać kolejne 10-15 minut. Tym razem polewamy kamienie kominka wodą i korzystamy z unoszącej się pary.
  • Czas na kolejny lodowaty prysznic lub nacieranie śniegiem.
  • Jeśli czujemy się dobrze, nie jesteśmy wyczerpani ciepłem i nie mamy zbyt wysokiego tętna, możemy odbyć w saunie jeszcze jeden, dziesięciominutowy seans.
  • Bierzemy ostatni chłodny prysznic.
  • Udajemy się do specjalnego pomieszczenia, w którym odpoczniemy w temperaturze pokojowej.
  • Po zabiegu koniecznie należy uzupełnić płyny ustrojowe, których wiele straciliśmy w procesie wypacania. Jedni zalecają picie wody mineralnej, drudzy gorącej herbaty

Łaźnia szwedzka
Różni się od fińskiej jedynie tym, że do pomieszczenia wchodzi się dopiero wówczas, gdy temperatura osiągnie 100°C, a wilgotność - ok. 15 proc. Ale uwaga: o ile sauna fińska jest bardzo korzystna dla zdrowia, o tyle w szwedzkiej narażamy organizm na szok termiczny. Należy więc zachować ostrożność. Warto też zapytać lekarza, czy jest dla nas wskazana.

Foto: Sauny DESIGN z Galerii Saun firmy TAPIS.PL

Łaźnia turecka - parowa
Do jej wyłożenia nie używa się drewna, ale marmuru, granitu, bazaltu, gresu, płytek ceramicznych lub akrylu, ponieważ panuje w niej bardzo wysoka wilgotność powietrza, 80-100 proc. Temperatura powietrza wynosi 40-50°C i nie może być wyższa, ponieważ odczucie ciepła przy takiej wilgotności jest o wiele silniejsze niż w saunie suchej.

Efekty
Pierwszych doświadczamy tuż po seansie, jeszcze w pokoju wypoczynkowym, kolejnych - w niedługim czasie. Największe korzyści jednak zauważamy, gdy zażywamy kąpieli parowych regularnie.

Zalety sauny

Podporządkowując się zasadom korzystania z sauny, osiągniemy:

  • relaks psychiczny - kilka chwil poświęconych sobie w kameralnej atmosferze i błogim cieple pozwoli odpocząć zmysłom;
  • odprężenie ciało - warunki panujące w saunie wpływają na rozluźnienie mięśni i usprawnienie stawów, likwidując lub znacznie łagodząc ich zmęczenie, nadwerężenie, stany zapalne,
    dolegliwości bólowe i inne;
  • głębokie oczyszczenie porów skóry - gdy pory są zatkane, zgromadzone w nich różnego rodzaju zanieczyszczenia nie mają ujścia i prowadzi to do stanów zapalnych, wyprysków, obrzęków, zaczerwienienia skóry. Korzystanie z sauny pozwala uniknąć takich problemów;
  • wydalenie z organizmu toksyn - jak wykazują badania, 3/4 toksyn jest usuwanych z naszego organizmu wraz z potem przez pory skóry;
  • rozszerzenie naczyń krwionośnych - kąpiel parowa wywołuje przyspieszony oddech i wzrost tętna. Usprawnia to transport tlenu do komórek naszego organizmu. Odpowiednio ukrwiona i dotleniona skóra staje się jędrna, nabiera zdrowego kolorytu i młodzieńczego wyglądu;
  • wentylację płuc - przyspieszony oddech i para wodna to idealna inhalacja. Zwiększa się wydolność naszych płuc oraz oczyszczają drogi oddechowe (dotyczy to szczególnie łaźni parowej);
  • zwiększenie odporności organizmu - rozgrzewając i schładzając ciało, hartujemy cały organizm. Dzięki temu stajemy się mniej podatni na przeziębienia i choroby wirusowe

W tym miejscu chcielibyśmy raz na zawsze obalić panujący mit: sauna nie odchudza!

Proces wypocenia niesie wprawdzie za sobą spadek wagi ciała, będący efektem ubytku płynów z organizmu, ale jest on tylko chwilowy. Natomiast kąpiel parowa jest jednym z elementów kompleksowej terapii odchudzającej, w której skład wchodzą także: dieta, ćwiczenia oraz zabiegi odnowy biologicznej (masaże, kosmetyka).
Zdając sobie sprawę z korzyści, jakie daje sauna, aż trudno uwierzyć, że tak rewelacyjny zabieg odkryto w czasach, kiedy medycyna i kosmetologia były jeszcze w powijakach. Do tej pory nie wynaleziono lepszego sposobu na oczyszczenie i odnowę organizmu. Co więcej, odkrywamy coraz więcej zalet kąpieli parowych.


Sauna jest powszechnie dostępna - wchodzi w skład oferty ośrodków zdrowia, urody, klubów fitness.
Gorąco polecamy!

Agnieszka Musioł
Konsultacja: Wojciech Salik, fizjoterapeuta
czasopismo: MOVE
numer: 02/wiosna/2007
artykuł: Do sauny po relaks i zdrowie

Foto: Sauny serii Exclusive firmy TAPIS.PL

Wszelkie prawa autorskie do całej zawartości serwisu internetowego są własnością firmy TAPIS.PL. Żadna część serwisu nie może być w celach komercyjnych kopiowana w całości lub części, transmitowana elektronicznie lub w inny sposób wykorzystana bez uprzedniej pisemnej zgody firmy.
© TAPIS.PL Wszelkie prawa zastrzeżone